ALLDATA hämtar sina OEM-reparationsmetoder direkt från tillverkaren. Idag omfattas portalen av 33 märken och över 96 000 fordonsspecifika motorkombinationer . Om du ändå saknar en reparationsanvisning eller vill säkerställa att du har den senaste versionen, med rätt VIN-kod och datum, kan du skicka en förfrågan till ALLDATA Info Center. De märken eller modeller som är kursiva saknar publicerade reparationsanvisningar och behöver beställas.


För beskrivning gällande hur du loggar in i ALLDATA via CABAS, se instruktionen Hur hämtar jag reparationsmetoder i ALLDATA via CABAS?


Så här gör du för att skicka en förfrågan till ALLDATA gällande ej publicerade reparationsdokument eller serviceplaner och checklistor:


  • Gå till fliken Vehicles
  • Klicka dig fram och välj bilmärke, modell, fordonstyp samt motor och klicka på önskad motorrad



  • Du kan även gå direkt till fliken INFO Center eller Service Intervals och klicka på New request (svar beräknas inom 90 minuter).



  • Fyll i så många av fälten som möjligt
  • Fält markerade med asterisk (*) är obligatoriska.
  • Använd endast stora bokstäver när VIN-kod anges (exempel: 1HHHH123XXX123456)
  • Ta med så mycket detaljer och var så specifik som möjligt när du skriver din beskrivning i fältet ”Description



  • För frågor angående karosskador kan du ladda upp en bildfil (max 2 Mb) över skadan tillsammans med din förfrågan. Gå till Information to post och klicka på Choose File
  • Bläddra fram aktuell bildfil i utforskaren, markera den och klicka på Öppna
  • Klicka sedan på Upload för att ladda upp filen
  • När du har fyllt i alla fält med en asterisk (*) klickar du på Submit så skickas förfrågan till ALLDATA
  • Under fliken Info Center och My requests finner du en lista över dina förfrågningar inklusive status, filter och typ.
  • Under fliken Service Intervals och My Requests finner du en lista över dina Service Interval-anvisningar.



  • När du har fått ett svar ändras status från Open till Closed och du kan klicka på View för att se ditt svar.
  • Alla förfrågningar sparas i 12 månader
  • För att öppna instruktionen klickar du på Filnamnet under Response


  • Observera att VIN-kod och datum finns med i den begärda reparationsanvisningen.
  • För att Spara ner en metod, klickar antingen på Ladda ner eller Skriv ut -ikonen uppe till höger i PDF-dokumentet



  • Bläddra i Utforskaren och spara filen på lämplig plats i din dator



  • För att bifoga filen som PDF i CABAS, öppnar du önskad kalkyl
  • Klicka på Bifoga dokument-ikonen
  • Klicka på fliken Dokument och sedan på Lägg till filer
  • Bläddra fram aktuell bildfil i utforskaren, markera den och klicka på Öppna



  • Nu är filen bifogad i CABAS-kalkylen
  • Klicka på OK för att stänga fönstret.
  • Nu har Dokumentikonen fått en röd bricka som visar att ett dokument är bifogat.