För att lägga till eller ändra Användare i grunddata behöver du ha behörighet som Administratör CABAS eller CAB Plan administratör.
Övriga Användare kan endast ändra sin egen kontaktinformation.
Se längre ner hur du lägger till en Organisationsanvändare.
Klicka på fliken Grunddata till vänster i CABAS och CAB Plan
Klicka på registret Användare.
Klicka på knappen NY, nere till höger.
Välj Användare.
Fyll i den nya användarens uppgifter, Namn, Telefon och personlig E-postadress.
Välj Behörighet till höger.
Markera önskad behörighet:
Administratör CABAS – har tillgång till alla funktioner i CABAS.
Administratör CABAS Parts - administrerar CABAS Parts grunddata
Användare CABAS Parts – kan beställa använda delar från CABAS-kalkyler.
Användare CABAS - har tillgång till alla funktioner i CABAS förutom:
· Lägga till/ta bort Användare
· Lägga till/ta bort Försäkringsbolag/Verkstäder
· Lägga till/ta bort/ändra Avtal
· Lägga till/ta bort Överföringsgodkännande
· Lägga till/ta bort Import/Export
Kalkylgranskare – kan se all info i CABAS men inte ändra någonting
Skadebesiktningsportal Administratör - administrerar skadebesiktningsportalen
CAB Plan Administratör - har tillgång till alla funktioner i CAB Plan
Extern Skadebesiktningsbokare - (Endast för försäkringsbolag) Bokare av externa skadereparationer
Kundmottagare - Kan skapa nya uppdrag och skapa och boka skadebesiktningar
Observatör - Används inte (endast för granskning)
Planerare - Kan planera ut moment
Receptionist - Kan skapa och boka skadebesiktningar
Reservdelsman - Kan redigera reservdelsstatus i uppdrag och sända SMS
Tekniker - Används för att tidsstämpla i CAB Plan
Tidsstämplare (Multi) - Multianvändare för tidsstämplingsklient (Ska endast användas för Multianvändaren)
Fyll i Användarnamn, användarnamnet måste vara unikt för alla användare av CABAS och CAB Plan.
Om valt användarnamn är upptaget visas ett felmeddelande, lägg till ytterligare bokstäver eller siffror/specialtecken tills användarnamnet accepteras av servern.
Den nya Användaren är nu inlagd i CABAS och ett e-postmeddelande har sänts till den angivna e-postadressen innehållande en länk där användaren kan skapa ett lösenord..
Du kan snabbt inaktivera eller aktivera användare som arbetar tillfälligt i systemet, till exempel för personal som säsongs- eller sommarjobbar. Se guiden Hur inaktiverar/aktiverar jag en användare? för hur du gör detta.
Lägga till en Organisationsanvändare:
Om du arbetar inom en organisation med flera olika filialer och behöver ha möjlighet att logga in i flera olika CABAS/CAB Plan-licenser, finns möjligheten att koppla ihop dessa licenser i CABAS.
Kontakta CAB Support för att få hjälp med kopplingen.
När CAB Support har kopplat ihop organisationen kan du koppla användare som finns upplagda på någon utav organisationens licenser till din egen licens.
Observera att du behöver ha behörighet som CAB Plan Administratör eller Administratör CABAS, samt vara inloggad på licensen som du ska koppla användaren till.
Gör så här:
Gå till Grunddata och Användare
Klicka på knappen Ny
Välj Organisationsanvändare
Nu listas alla användare som finns på samtliga licenser som är kopplade inom hela organisationen
Markera en användare och klicka på OK
Nu får du ange vilken behörighet användaren ska i ert CABAS/CAB Plan
Klicka på OK för att spara
Nu ska användaren finnas i listan över användare i Grunddata